Der kan være mange gode grunde til at outsource sin IT. For mange danske virksomheder handler det i høj grad om at få tilknyttet de rette ressourcer til sin forretning. Der er nemlig stor forskel på in-house afdelingen og IT-outsourcing, når det kommer til kommer til det økonomiske aspekt.

Forskelle på in-house og outsourcing

For den mindre virksomhed er det især til at føle på, når det kommer til det økonomiske aspekt af at outsource sin IT kontra at have den i egen virksomhed.

Dygtige IT medarbejdere kræver høje lønninger, da de besidder vigtige og meget efterspurgte kompetencer. Det sætter dem i en gunstig position, når der skal forhandles løn.

En aftale om at outsource sin IT er dog langt mere fleksibel. Du kan justere på samarbejdsaftalen, så din leverandør matcher de projekter, der er i øjeblikket i virksomheden. Alternativet til dette er en fuldtidslønning, hvor du som indehaver er ansvarlig for løn, pension, sygedage, ferie – og naturligvis skal sørge for, at din ansatte har godt med udstyr til at løse opgaverne. Det kan blive en tung byrde sammenlignet med at have en aftale med tilknytning.

Det er let at få de rette kompetencer

Foruden at spare penge, har outsourcing den klare fordel, at du har et kæmpe udbud af eksperter, som kan løse din opgave. Det er nemlig ikke garanteret, at ansatte i din virksomhed vil kunne favne så bredt, som du har behov for. Derfor er det en fordel at kunne plukke de kompetencer, der er behov for – uden at du skal bruge midler på kurser eller oplæringsperioder.

IT er et gigantisk område, hvor der findes mange programmeringssprog, marketingopgaver og sågar personale, der har fokus på driften og service, som garanterer oppetid og hensigtsmæssige arbejdsredskaber.

Er du interesseret i IT-outsourcing er det derfor bestemt værd at undersøge. Der findes efterhånden rigtig mange specialiserede virksomheder, som tilbyder netop outsourcing til skræddersyede behov.